:

Co dělat když eshop nedodá zboží?

Oren Gottlieb
Oren Gottlieb
2025-05-31 12:02:02
Count answers: 3
Jak se zachovat v případě, pokud prodávající nedodal zaplacené zboží. Prodávající má ze zákona povinnost dodat zboží řádně a včas. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Doba dodání je nejčastěji uvedena v obchodních podmínkách prodávajícího. Nebyla-li doba dodání sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned a prodávající je poté povinen splnit bez zbytečného odkladu. Pokud je prodávající v prodlení, může kupující vymáhat splnění dluhu, anebo může od smlouvy odstoupit za podmínek ujednaných ve smlouvě nebo stanovených zákonem. Občanský zákoník stanoví, že kupující může od smlouvy odstoupit poté, co prodávající svoji povinnost nesplní ani v dodatečné přiměřené lhůtě, kterou mu kupující poskytl. Smlouva se při odstoupení od smlouvy ruší a spotřebiteli tak vzniká vůči prodávajícímu nárok na vrácení peněžité částky. V případě, že prodávající se spotřebitelem nekomunikuje, neodpovídá na e-maily, nezvedá telefony, doporučujeme zvolit písemný způsob komunikace, a to například zaslání doporučeného dopisu. V případě sporu je pak zákonem o ochraně spotřebitele zakotvena možnost tzv. mimosoudního řešení sporů mezi spotřebitelem a podnikatelem při České obchodní inspekci. Příslušný formulář k zahájení řízení naleznete na stránkách České obchodní inspekce, http://www.coi.cz. Pokud prodávající nerespektuje ani právo odstoupit od smlouvy a ve stanovené lhůtě nevrátí spotřebiteli finanční prostředky, má spotřebitel možnost prodávajícímu zaslat v souladu s §142a občanského soudního řádu předžalobní výzvu k plnění. Toto upozornění skrz zaslání předžalobní výzvy je možné učinit i bez nutnosti pozdějšího podání žaloby. Jejím zasláním je prodávající upozorněn na možnost vrátit spotřebiteli finanční prostředky bez dalších soudních výdajů. Pokud by však spor došel až před soud, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení.
Jabari Feil
Jabari Feil
2025-05-31 09:13:16
Count answers: 2
Zaplatili jste v eshopu předem a čekáte na zboží, které stále ne a ne přijít. Začněte s eshopem komunikovat a na 100 % to dá do pořádku. Platili jste kartou? Máte skoro vyhráno. Pokud jste za zboží nebo službu zaplatili kartou a vyčerpali jste snahu z eshopu získat informaci, kdy vám zboží nebo službu dodá, obraťte se na svého vydavatele karty a reklamujte transakci kartou z důvodů nedodání zboží a služby. Písemně s dodejkou požádajte obchod o okamžité dodání zboží nebo vrácení peněz. Stanovte lhůtu. Pokud k dodání zboží nebo vrácení peněz nedojde, podejte na majitele obchodu trestní oznámení z důvodu podezření z neoprávněného obohacení, možná také z podezření z trestného činu podvodu.
Alexandria Barton
Alexandria Barton
2025-05-31 08:13:50
Count answers: 4
Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží. Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky. Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě. V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou. Spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení. Platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba. S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci.
Marlee Rogahn
Marlee Rogahn
2025-05-31 07:06:11
Count answers: 3
Pokud podnikatel zboží nedodá v relevantním termínu, octne se v prodlení. V této situaci je pro spotřebitele povětšinou nejvhodnějším postupem stanovit podnikateli dodatečnou přiměřenou lhůtu a vyzvat jej, aby splnil, co dluží. Pokud totiž zboží nedodá ani v této dodatečné lhůtě, spotřebiteli vzniká právo na odstoupení od smlouvy, čímž se kupní smlouva tzv. ruší od počátku. Mělo by tak dojít k navrácení všeho, co bylo plněno, a podnikatel je tedy povinen vrátit peníze, které obdržel. Wenn podnikatel i přesto peníze nevrací, nabízí se spotřebiteli možnost využití služby „chargeback“. Připadá však v úvahu pouze v případě, že spotřebitel platil kartou. Pokud tomu tak je, může kontaktovat banku, jež jeho kartu vydala, a peníze nazpět získat od ní, namísto od podnikatele. Pokud podnikatel své povinnosti neplní, lze také podat podnět k České obchodní inspekci, do jejíchž kompetencí spadá prošetření, zda nedošlo k porušení zákona, a případně podnikatele pokutovat. Česká obchodní inspekce zprostředkovává také službu mimosoudního řešení sporů (tzv. ADR), kde dělá prostředníka mezi spotřebitelem a podnikatelem a snaží se o smírné vyřešení sporu. Jako poslední řešení před samotným soudním sporem doporučujeme zaslání předžalobní výzvy podnikateli.