Jaký je rozdíl mezi B2B a B2C?

Jazmin Ritchie
2025-06-09 15:56:10
Count answers: 2
Hlavní rozdíl mezi B2B a B2C je v tom, zda se marketing zaměřuje na koncového spotřebitele, nebo na firmu.
V B2B marketingu oslovuje jedna firma druhou firmu, v B2C je marketing zaměřen na koncového spotřebitele, tedy nefiremního zákazníka.
B2C komunikace se zaměřuje na koncového spotřebitele – „customer“ a vyžaduje v marketingu odlišné přístupy.
Při tvorbě marketingové komunikace v B2C musíte správně zacílit a směřovat komunikaci na koncového zákazníka, tedy spotřebitele, kdežto u B2B na firmu,
která získané zboží dále přeprodává nebo spotřebovává k produkci vlastních výrobků či služeb, které pak míří ke koncovému spotřebiteli.
V B2C segmentu nakupují spotřebitelé zboží pro vlastní spotřebu, u B2B za účelem získání vlastního zisku, tedy aby bylo možné zboží dál prodat či použít pro prodej jiného produktu.
Cílová skupina B2B je užší a jde hlavně o manažery a majitele firem, kteří rozhodují o uzavření obchodu.
V B2C jde o široké spektrum spotřebitelů, reagující na masovou komunikaci.
Konzument v B2B segmentu k výběru přistupuje racionálně, nerozhoduje se sám a zvažuje všechny aspekty nákupu.
Zákazník se v B2C segmentu rozhoduje impulzivně a emotivně.
Spotřebitelé si v B2C jako jednotlivci vybírají produkty na základě ceny, popularity či stavu a kupující B2B rozhodují spíše pouze o cenovém a ziskovém potenciálu.
Byznys se liší i v objemech nákupu, v B2B segmentu nakupuje méně firem ve větším objemu a v B2C segmentu zákazník koupí menší množství zboží, ale zákazníků je více.

Luigi VonRueden
2025-05-30 02:53:29
Count answers: 1
Rozdíl mezi B2B a B2C marketingem je potřeba si uvědomit, že B2B a B2C marketing mají více společného než odlišného. Rozhodovací proces: B2B má často delší a složitější rozhodovací procesy s více zúčastněnými osobami. Vztahy a loajalita: B2B klade větší důraz na dlouhodobé vztahy a loajalitu zákazníků. Komunikace a obsah: B2B marketing často využívá více informační a odborný obsah, zatímco B2C se soustředí více na emotivní a zážitkový marketing. Hodnota transakce: B2B transakce bývají finančně větší a méně frekventované než B2C transakce. Kanály prodeje: B2B obchodování může zahrnovat přímé prodeje, dlouhodobé smlouvy a složitější logistiku, zatímco B2C se často opírá o e-commerce a maloobchod.

Laurence Towne
2025-05-30 02:05:13
Count answers: 3
Rozdíl mezi B2B a B2C je zejména v tom, že oba segmenty jsou vzájemně ovlivňovány a nemohou existovat izolovaně.
Jejich společným indikátorem je poptávka.
V B2C segmentu nakupují spotřebitelé zboží pro vlastní spotřebu.
Naopak u B2B je zboží nakupováno za účelem získání vlastního zisku, tedy aby bylo možné zboží dál prodat či použít pro prodej jiného produktu.
Cílová skupina B2B je výrazně užší než u B2C.
Konzument v B2B segmentu se většinou nerozhoduje sám, k výběru přistupuje racionálně a zvažuje všechny aspekty nákupu.
V B2C segmentu se zákazník rozhoduje většinou impulzivně na základě emocí.
I objem nákupu je zcela odlišný.
Zatímco v B2B segmentu platí, že nakupuje méně firem ve větším objemu, je jasné, že v B2C segmentu je to naopak.

Bart Corwin
2025-05-30 01:54:01
Count answers: 2
Rozdiel medzi B2B a B2C je v zákazníkovi. Zatímco první část příkladu popisuje B2C, druhá představuje B2B byznys. Zkratka B2B znamená business-to-business a označuje obchodní vztahy mezi dvěma firmami. Jde tedy o byznysový model, ve kterém služby a produkty prodávají firmy jiným firmám, ne koncovým zákazníkům – to už je B2C. V B2B obchodu tedy jde o poskytování produktů a služeb jiným firmám, aby mohly lépe fungovat a prodávat své zboží a služby. V B2B obchodu koncový spotřebitel není přímo zákazníkem, ale jeho potřeby jsou hnacím motorem B2B byznysu. Typickým příkladem B2B byznysu je dodávání surovin, ze kterých druhá firma vytváří produkt k prodeji zákazníkovi nebo které firma ke své práci potřebuje.

Katelyn McLaughlin
2025-05-30 01:33:28
Count answers: 2
B2B znamená obchodní vztah mezi dvěma obchodními stranami, teda mezi výrobcem a velkoobchodníkem nebo velkoobchodníkem a prodejcem, přičemž do tohoto vztahu není zbytečně zapletený koncový spotřebitel.
Pojem B2C, teda business to consumer, označuje vztah mezi zástupcem obchodní strany a koncovým spotřebitelem.
B2B je vztah mezi obchodními stranami za účelem dalšího prodeje, B2C je vztah mezi prodejcem a koncovým spotřebitelem za účelem spotřeby, užívání.
Aby byla vaše, musíte si ji koupit od oficiálního prodejce, čímž mezi vámi vzniká vztah B2C, tedy obchodní vztah mezi oficiálním prodejcem a zákazníkem, kterým jste v tomto případě vy.
Aby však měl prodejce vámi požadovanou ledničku na skladě, musí uzavřít vztah s jejich výrobcem.
Tím mezi nimi vzniká B2B vztah, tedy vztah dvou obchodních stran.