Jaké jsou metody stanovení ceny?

Micaela Lind
2025-06-05 08:02:19
Count answers: 4
Mezi nejznámější nákladové metody tvorby cen patří: Kalkulace úplných nákladů metoda individuální kalkulace
kalkulační porovnávání
přirážková kalkulace
parametrické metody
stavebnicový způsob tvorby cen
podnikové normativy
metody marginální analýzy
Kalkulace neúplných nákladů
Jde o tržní metody tvorby cen, které lze rozdělit do dalších dvou skupin.
Metody orientované na zákazníka:
Metoda přímého hodnocení
Bodová metoda
Podrobnější bodový metoda
Batzova konfiguračně frekvenční metoda
Technika Gabora Grangera
Test cenové citlivosti
Metody orientované na konkurenci:
Metoda stanovení ceny odvozením ze zahraničních cenových relací
Metoda stanovení ceny se zřetelem na pravděpodobnost kontraktu

Arianna Leffler
2025-05-22 20:43:06
Count answers: 2
Hlavní používané metody mají své výhody a nevýhody.
Vyplatí se použit více způsobů.
Obvykle se při kombinování volí nákladová metoda + jiná.
Kombinováním se nevýhody vyruší.
Podnik může využívat více způsobů.
1. Nákladová metoda
2. podle konkurence
3. podle vnímání hodnoty zákazníkem
4. orientovaná na poptávku
5. konkurzní a smluvní cena.

Laurence Rodriguez
2025-05-22 16:16:44
Count answers: 3
Metody stanovení ceny představují způsob, kterým vypočítáte cenu svého zboží.
Vycházet při tom musíte ze tří hlavních pilířů, které hodnotu produktů určují a které zohledňují i tři následující metody.
Tyto pilíře jsou: náklady na výrobu nebo nákup produktů, poptávka po produktech od zákazníků, konkurence na trhu.
Metoda stanovení ceny podle nákladů Jednoduchý způsob vycházející z předpokladu, že prodejní cena musí pokrýt náklady na výrobu či nákup produktu.
Metoda stanovení ceny podle poptávky Z očekávání zákazníka vychází druhá metoda cenotvorby.
Metoda stanovení ceny podle konkurence Aby cena zboží odpovídala tomu, co je na trhu zvykem, prozkoumejte ceny konkurence.
Všechny tři výše zmíněné metody mají svá pro a proti.
Nejlépe cenu stanovíte, pokud je zkombinujete.
Do ceny svého zboží a služeb tak vždy promítnete všechny tři důležité faktory: spočítáním nákladů zjistíte spodní hranici, pod kterou nemůžete jít, aby se vám prodej vyplatil, ceny konkurence vám nastíní rozmezí, ve kterém se můžete při cenotvorbě pohybovat, poptávka určí cenový strop pro zákazníka, přes který se nedostanete.