:

Co vše má vliv na tvorbu ceny?

Kaylie Hauck
Kaylie Hauck
2025-05-22 23:23:01
Count answers: 3
Cena bývá nejdůležitějším faktorem, který zákazníka při nákupu zajímá. Nesmí být příliš vysoká, aby si zboží zákazník mohl dovolit a aby nehledal levnější alternativu u konkurence. Zároveň nesmí být ani příliš nízká, aby nesnižovala hodnotu produktu a zákazníka od nákupu neodradila. Tou obvykle bývají náklady, které vynaložíte na dodání či vyrobení produktu. Nezapomeňte sem zahrnout výdaje na práci, energie nebo třeba propagaci výrobku a firmy. K nákladům přidejte marži (zisk, který z prodeje chcete mít) a máte výslednou cenu. Zjistěte si, jaké jsou ceny podobných produktů na trhu a poptávku po nich. Zvažte, zda chcete prodávat levněji, nebo naopak dráž než konkurence a zda máte zákazníkům svými produkty co nabídnout. Tvorbu ceny ovlivňuje také strategie, s jakou chcete na trh vstoupit: penetrační strategie znamená nasadit extrémně nízkou cenu a získat na trhu co nejvíce prostoru, strategie nízkých cen spočívá v prodeji co nejvíce produktů za nízké ceny tak, aby prodané množství vykompenzovalo nízkou cenu a přineslo dostatečný zisk, strategie skimming (sbírání smetany) představuje nasazení vysoké ceny, kterou následně budete postupně snižovat, strategie prémiové ceny spoléhá na prestiž a luxus zboží, u kterého zákazníci vnímají vyšší hodnotu než doopravdy má, za kterou jsou ochotni si připlatit.