:

Jak si stanovit marži?

Hunter Hackett
Hunter Hackett
2025-05-23 00:58:34
Count answers: 3
Nákladově orientovaná cena Při tomto způsobu cenotvorby si spočítáte nákladovou (výrobní, nákupní) cenu a zvýšíte ji o obchodní přirážku (marži). Často se obchodní přirážka či marže vyjadřuje ne absolutně, ale v procentech. Důležité je znát pro každý výrobek nebo službu minimální marži, která zajistí jeho profitabilitu. Pro stanovení ceny výrobků a služeb se používají čtyři hlavní strategie. Nákladově orientovanou cenu byste proto měli znát vždy. Tak můžete stanovit minimální cenu, pod kterou nedává smysl výrobek nebo službu nabízet. Prodejní cena určuje vaši marži a tuto marži sledujte nejen na úrovni každého výrobku, ale také v závislosti na distribučním kanále, na úrovni prodejního místa nebo i jednotlivých obchodníků.
Nathanael Feil
Nathanael Feil
2025-05-22 23:35:51
Count answers: 2
Marži spočítáte jako rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou. Marže = prodejní cena – nákupní cena / prodejní cena * 100 Kromě toho je dobré při stanovení vaší marže brát v úvahu vaše náklady, povahu vašeho zboží nebo služby. Každé odvětví má jinou obvyklou marži. U rychloobrátkového a levnějšího zboží bude obvykle nižší než už u drahých přístrojů nebo luxusního zboží. Marže se také mění sezónně. V období s vysokou poptávkou (třeba před Vánocemi) můžete nasadit vyšší marži. Pro výpočet marže můžete využít online kalkulačky nebo mobilní aplikace. Spolehlivě ji také vypočtou účetní programy.
Ruth Howell
Ruth Howell
2025-05-22 23:03:44
Count answers: 5
Marže se obvykle vyjadřuje v procentech, kdy 100% marže znamená, že jsme daný výrobek prodali bez jakýchkoli nákladů a prodejní cena se tak rovná čistému zisku. Samotný výpočet marže má následující vzorec: Marže = (prodejní cena – nákupní cena) / prodejní cena × 100 Vysvětleno na příkladu – pokud je nákupní cena výrobku 100 Kč a námi stanovená cena prodejní činí 200 Kč, má výsledná marže výši 100 Kč neboli 50 %. Výsledná hodnota se označuje jako hrubá marže. Pro získání finální marže je nutné odečíst i všemožné vedlejší náklady, mezi které patří například mzdy zaměstnanců, náklady na dopravu, placení energií a nájmů aj. Podle čeho mám marži stanovit? Jak vyplývá z výše uvedeného, marže hraje zásadní roli v celkovém obchodním zisku. Velkou roli v jejím určování hraje i typ nabízeného produktu, situace na trhu a cílová skupina zákazníků. Zde nelze poskytnout jednu univerzální radu platnou pro všechny podnikatele – jiné požadavky na marži budou mít prodejci zboží denní spotřeby, a jiné zase poskytovatelé vysoce specializovaných služeb. Svou roli rovněž hraje i vaše cenová strategie, tj. zda při stanovování cen zohledňujete náklady, poptávku, subjektivní hodnotu zboží nebo snaha nabídnout lepší ceny, než konkurence. Ať už se ale rozhodnete jakkoliv, je důležité udržet marži ziskovou. Tato poučka je důležitá zejména v případě velkých slev nebo nabídky dopravy zdarma – pokud například příliš zlevníte zboží s nízkou marží, můžete se rychle dostat do ztráty.
Gavin Graham
Gavin Graham
2025-05-22 20:16:45
Count answers: 1
Marže = výnos z realizovaného prodeje, tzn. znamená, kolik z prodeje zboží zůstane po odečtení nákladů na pořizené zboží. Př. Pokud je prodejní cena 100 Kč, zboží obchodní nakoupil od dodavatele za 70 Kč, pak je marže 30 Kč, tedy 30% ze 100 Kč. Marže se uvádít v Kč i v procentech a nikdy nemůže být vyšší než 100%, protože se počítá vždy jako podíl z celkové prodejní ceny. Rabat = sleva z doporučené prodejní maloobchodní ceny odběrateli a často se používá místo marže, rozdíl mezi nimi je takový, že rabat je sleva z doporučené prodejní ceny při nákupu zboží a marže je hrubý zisk, který plánujeme z realizovaného prodeje zákazníkovi utržit. Př. Pokud Váš dodavatel nabízí zboží i maloobchodně, např. za 100 Kč, vy od něj budete chtít odebírát zboží ve větším objemu pro další prodej a domluvíte se, že Vám z doporučené prodejní ceny poskytne slevu 30%, zboží od něj nakoupíte za 70 Kč, pak je sleva 30% rabatem. Pokud byste pak zboží prodali za 100 Kč, je rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou 30 Kč, z prodejní ceny je tedy i marže 30%. Záměna marže a obchodní přirážky může mít pro cenotvorbu fatální následky a je potřeba tyto hodnoty používat správně. Např. pokud se Vás marketingová agentura ptá, jakou máte marži z prodejní ceny 100 Kč a jaký je prostor pro propagaci a nakupujete zboží např. za 60 Kč (obchodní přirážka 66% a zároveň marže 40%), a chybně řeknete, že je Vaše marže 66%, znamená to, že z prodeje za 100 Kč plánujete realizovat hrubý zisk cca 66 Kč a Vašeho nákupní cena by byla 34 Kč, což znamená, že z hrubého zisku 66 Kč můžete např. 50 Kč investovat do přivedení zákazníka. Při této záměně obchodní přirážky a marže byste z každého prodeje generovali ztrátu 10 Kč.