:

Na co nezapomenout při odchodu ze zaměstnání?

Lempi Padberg
Lempi Padberg
2025-06-02 21:33:50
Count answers: 2
Potvrzení o zaměstnání (tzv. zápočtový list) – § 313 Zákoníku práce Jde o velmi důležitý dokument! Máte-li vyrovnané všechny závazky vůči svému bývalému zaměstnavateli, měl by vám ho vydat automaticky. Udělejte si proto jeho kopii, neboť zápočtový list slouží také k následnému zdokumentování působení u zaměstnavatele pro účely vyřízení starobního důchodu. Náš tip: Všechny dokumenty, které Vám zaměstnavatel odevzdá, si pečlivě uschovejte! Budete je potřebovat např. pro potřeby Úřadu práce, České správy sociálního zabezpečení či Finančního úřadu. Jedná se o doklad, který potvrzuje vyrovnání vašich závazků vůči firmě. Přestože zůstává uložený u zaměstnavatele, je dobré si ho okopírovat, abyste měli důkaz, že jste si veškeré závazky vyrovnali.
Therese Stiedemann
Therese Stiedemann
2025-06-02 18:58:08
Count answers: 3
Potvrzení o zaměstnání (tzv. zápočtový list) musí zaměstnavatel po skončení pracovního poměru vydat zaměstnanci. Potvrzení o zaměstnání musí obsahovat tyto informace: Typ pracovního úvazku a dobu jeho trvání, činnosti, které zaměstnanec na dané pozici vykonával, Dosaženou kvalifikaci, Odpracovanou dobu, Skutečnost, zda jsou zaměstnanci strhávány srážky ze mzdy, který orgán je nařídil, jak dlouho mají být prováděny, pro koho a jak velký je dluh, Údaje o započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii za dobu před 1. lednem 1993 pro účely důchodového pojištění. Posudek o pracovní činnosti nepatří k povinně vydávaným dokumentům při skončení pracovního poměru, a tudíž není vydáván zaměstnavatelem automaticky. Zaměstnanec si o něj musí zažádat sám. Zaměstnavatel je po žádosti povinen do 5 dnů posudek vydat, ne však dříve než 2 měsíce před skončením zaměstnání. Potvrzení o zdanitelných příjmech při skončení pracovního poměru nebo práce vykonávané na dohodu by měl zaměstnanec dostat také. Někteří zaměstnavatelé jej vystaví automaticky, jiní pouze na žádost zaměstnance. Povinností zaměstnavatele však je vystavit potvrzení o zdanitelných příjmech do 10 dnů od toho, co o tento dokument zaměstnanec požádal. Potvrzení o nároku na podporu v nezaměstnanosti se již od 1. 4. nevystavuje jako samostatný dokument pro zaměstnance, který se jde registrovat na Úřad práce, ale informace pro přiznání podpory v nezaměstnanosti vyplňuje zaměstnavatel při odhlašování zaměstnance na OSSZ. Evidenční list důchodového pojištění pro účely důchodového pojištění vede každý zaměstnavatel během kalendářního roku pro ty, jejichž pracovní poměr se na něm podílí. Zaměstnavatel jej musí vystavit nejpozději k 30. dubnu v případě, že pracovní poměr trval celý kalendářní rok. Jestliže skončí zaměstnání dříve než k 31. 12., je maximální termín jeden měsíc po uzavření účetní závěrky, nejpozději tedy do 31. 1.
Abel Schuppe
Abel Schuppe
2025-06-02 18:16:05
Count answers: 1
Odcházející zaměstnanec by měl dostat výstupní dokumenty poslední den pracovního poměru. Zápočtový list, Evidenční list o důchodovém pojištění za daný rok, Potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti, Potvrzení o zdanitelných příjmech, Výplatní páska za poslední měsíc. Někdy i výstupní formulář, výstupní rozhovor, agendový předávací formulář. Zaměstnanci by měli být na svůj odchod připravení a respektovat náročnost ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele, tedy nejlépe být poslední den k dispozici na pracovišti.
Andreanne Ortiz
Andreanne Ortiz
2025-06-02 17:55:11
Count answers: 4
Převezměte včas všechny firemní předměty, jako jsou klíče, přístupová karta, pracovní pomůcky, telefon apod. Nezapomeňte zrušit přístup k firemním účtům, systémům, e-mailu atd. Jestliže jste měli sjednanou dohodu o mlčenlivosti, připomeňte ji. Dořešte dovolenou – zaměstnanec si ji může vyčerpat nebo ji dostat proplacenou. V den, kdy zaměstnanci končí pracovního poměr, mu dejte zápočtový list. Po skončení pracovního poměru připravte také potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a z funkčních požitků, sražených zálohách na daň a daňovém zvýhodnění. Absolvujte se zaměstnancem výstupní pohovor. Ptejte se, jak byl spokojený, co mu naopak vadilo, zkuste zjistit, proč odchází. Slušně a pokud možno klidně se rozlučte, poděkujte za odvedenou práci.
Karen Walker
Karen Walker
2025-06-02 17:50:13
Count answers: 3
O svém záměru odejít informujte nejprve svého nadřízeného. Neuděláte si dobrou službu, když svůj plánovaný odchod rozhlásíte všude po firmě, takže i ten nejvzdálenější kolega bude vědět, že se chystáte vzít do zaječích, zatímco váš nařízený od vás tuto zásadní zprávu neuslyší a dozví se jí z firemní šeptandy. Je lepší oznámit svůj odchod dopředu a nastínit jeho časový plán. Prokážete tím dobrou vůli a poskytnete zaměstnavateli čas, aby za вас sehnal náhradu. Pokud jde o důvody, je na vás, nakolik se o nich budete chtít rozvyprávět. V každém případě se snažte vyvarovat prudkých emocí nebo výčitek, ať už bude reakce druhé strany jakákoliv. Jednejte (s)právně Vše je třeba formálně ošetřit. Ať už člověk podává výpověď nebo odchází na základě dohody, musí být vše černé na bílém. Navíc je necessário postupovat podle zákona. Jestliže se například nelze se zaměstnavatelem dohodnout na vašem dřívějším odchodu, což byste ocenili, protože vás chtějí honem někde jinde, nejde s tím nic dělat. Nezbyde vám, než dodržet dvouměsíční výpovědní lhůtu. V opačném případě z toho mohou plynout i finanční postihy. Papírování je možná nudné, ale nutné Zajistěte si před odchodem také všechny potřebné listiny, zejména tzv. Zápůjční list, který je důležitý kvůli nástupu do nového zaměstnání, a navíc dokumentuje vaši pracovní docházku, která později slouží k vyřízení starobního důchodu. Pokud směřujete po ukončení zaměstnání na úřad práce, potřebujete také Potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti. Jestliže je název tohoto dokumentu poněkud komplikovaný, označení dalšího lejstra je ještě krkolomnější: Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a z funkčních požitků, sražených zálohách a daňovém zvýhodnění. Tento dokument zase slouží k ročnímu zúčtování záloh na daň a k vyplnění daňového přiznání. Chcete-li také Pracovní posudek, musíte o něj zaměstnavatele požádat. Ze zákona byste ho měli obdržet do 15 dnů, ne ale dříve než v době 2 měsíců před skončením vašeho zaměstnání. V Pracovním posudku zaměstnavatel zhodnotí vaši práci, kvalifikaci, schopnosti atd. Vyrovnejte účty Ještě jeden dokument je potřeba si při odchodu z práce zajistit. Je to Výstupní list. Tento doklad stvrzuje vyrovnání vašich závazků vůči firmě, tedy dokládá, že jste vrátili vše, co vám zaměstnavatel zapůjčil, nebo že jste uhradili náklady v případě ztráty či opravy. Je to inventarizace majetku ke dni odchodu. Výstupní list zůstává uložený u zaměstnavatele, vyplatí se ale pořídit kopii jako důkaz, že jste si veškeré své závazky vyrovnali. Předejte vše nástupci a pracujte poctivě až do konce Přístup „A po mně potopa!“ není v případě odchodu ze zaměstnání dvakrát rozumný. Svět je malý a vaše nepřátelské chování, pokud se k němu uchýlíte ve výpovědní lhůtě, se vám může v budoucnu vrátit. Jednejte proto s kolegy i nadřízeným co možná nejslušněji. Nikdo také nečeká, že budete ve výpovědní době lámat výkonnostní rekordy, ovšem své povinnosti si i nadále plňte svědomitě. Pokud máte zaučit někoho, kdo po vás práci převezme, učiňte tak. A jestli vás firma zklamala nebo naštvala, nevylévejte si to na něm. On za to v naprosté většině případů nemůže.