Jak napsat formální stížnost?

Leta Lowe
2025-06-03 07:35:52
Count answers: 7
Jedná se především o úřední dopis, který vyjadřuje autorovu nespokojenost či nesouhlas.
Je třeba jasně, stručně a přehledně popsat výhrady podpořené argumenty hájící pisatelův záměr.
Nevynecháváme typické náležitosti officiálního dopisu, jako jsou adresy obou stran, datum, oslovení, podpis.
Určitě není vhodné zaujmout agresivní postoj nebo používat výhrůžky.
Všechny použité informace a argumenty musí být ověřené z kvalitních zdrojů.
Na závěr se vyjadřuje očekávání kladného vyřízení a sjednání nápravy.
Jazyk je neutrální a spisovný, bez citového zabarvení.

Eliza Casper
2025-06-03 07:14:29
Count answers: 4
Adresa žadatele včetně PSČ – uvádíme na dva řádky, na třetím řádku se podle potřeby uvádí kontakt na žadatele.
Předmět dopisu – vždy tučně, po předmětu vynecháme 2 řádky.
Text stížnosti – stručný, dostatečně vysvětlující, ale bez zbytečných informací.
Text začínáme oslovením (velkým písmenem- 5. pádem) – Vážený pane starosto, za oslovením vynecháme 1 volným řádek a začínáme text s malým písmenem.
členíme ho do odstavců(na začátku textu nesmí být odstavec tvořen jedním řádkem, nejčastěji začíná slovem žádám, první odstavec o co žádám, a druhý odstavec je proč o to žádám- odůvodnění, třetí odstavec je závěrečná věta)(žádám Vás o, žádám o)- malé písmeno.
Děkuji za kladné vyřízení mě stížnosti.
Věřím, že moji stížnost prošetříte a vyvedete důsledky.
Napíšeme „s pozdravem….“ vynecháme místo na vlastnoruční podpis.
Pod vlasnoručním podpisem uvádíte dokumenty, které k dopisu přikládáte a zasíláte společně v obálce.

Isaias Hudson
2025-06-03 05:29:45
Count answers: 4
Psaní stížnosti však má svá pravidla.
Stížnost patří do skupiny administrativních textů, pro které je typické objektivní vyjadřování.
Ve administrativním textu je tedy vždy nutné objektivně uvést hlavní účel textu – u stížnosti tedy zejména to, na co si stěžujeme, přičemž bychom se měli vyjadřovat objektivně, stručně a obsahově přesně.
Stížnost je textem formálním – jazykové prostředky oficiálních dopisů administrativního stylu jsou tedy charakteristické využíváním ustálených frází nebo např. formálních zdvořilostí.
Samozřejmostí jsou spisovné neutrální jazykové prostředky.
Součástí stížnosti jsou i běžné náležitosti oficiálního dopisu, pokud jsou uvedeny v zadání a je možné je při psaní stížnosti v rámci maturitní písemné práce využít.
Jsou to: adresa adresáta nebo dané instituce datum oslovení podpis adresa příjemce.