:

Jak vést evidenci tržeb?

Juston Ritchie
Juston Ritchie
2025-06-22 02:05:51
Count answers: 3
Daňová evidence je jednodušší než účetnictví a jako OSVČ si ji můžete vést sami, stačí vám tabulka v Excelu nebo jednoduchý software, například online fakturační program iDoklad nebo účetní software Money S3. V evidenci shromažďujete veškeré příjmy a výdaje v hotovosti nebo pohyby na bankovním účtu, které mají daňový dopad – i proto se někdy používá pojem „cashová evidence“. Částky musí být vedené v CZK, a pokud fakturujete v zahraniční měně (např. v EUR), řídíte se tím, na jaký účet vám peníze přijdou. Evidenci ideálně doplňujte průběžně. Buď si na ni vyhraďte jeden den v měsíci nebo údaje zpracujte okamžitě, například jakmile vystavíte fakturu nebo ji dostanete proplacenou. Daňová evidence vám slouží i ke kontrole, jestli vám zákazníci vše zaplatili a jestli nic nedlužíte vy. K poslednímu dni zdaňovacího období (31. prosince) proveďte u daňové evidence inventarizaci majetku a závazků. Zjistíte tak skutečný stav svého majetku, který porovnáte se záznamy v evidenci.
Graciela Nienow
Graciela Nienow
2025-06-13 10:06:04
Count answers: 4
Do evidence příjmů a výdajů zapisujete veškeré příjmy a výdaje v hotovosti nebo pohyby na bankovním účtu, které mají daňový dopad. U každého příjmu nebo výdaje musíte evidovat: datum transakce, typ a číslo souvisejícího dokladu (pokladního dokladu nebo faktury), důvod/popis transakce (například úhrada faktury na bankovní účet), informaci, zda jde o daňový nebo nedaňový příjem/výdaj a částku. Mezi daňové příjmy nejčastěji patří tržby za prodej výrobků a služeb, mezi daňové výdaje nákup materiálu nebo výplata mezd zaměstnancům. Zákon o dani z příjmů stanovuje pouze obsah, nikoliv formu daňové evidence. Teoreticky ji tak můžete klidně vést i na papíře nebo v Excelu. Pro podnikatele je však nejpohodlnější vést daňovou evidenci ve specializovaném účetním programu. Účetní systém za vás mimo jiné vytvoří tabulky se všemi povinnými údaji, automaticky počítá odpisy, páruje doklady se souvisejícími platbami a provádí kontrolní výpočty. V programu jednoduše otevřete příslušnou tabulku (například Peněžní deník) a vytvoříte nový záznam – zadáte: datum příjmu nebo výdaje, číslo dokladu a jeho označení, popis transakce, výši příjmu či výdaje (případně i přijaté a zaplacené DPH, pokud jste plátce DPH).
Bridget Gottlieb
Bridget Gottlieb
2025-06-04 12:12:57
Count answers: 4
Elektronickou evidenci tržeb (EET) musí vést všichni podnikatelé, kteří, zjednodušeně řešeno, přijímají tržby v hotovosti (a dalšími podobnými prostředky). Do 28. února 2018 se musí evidovat i tržby platební kartou, online platby apod. Od konce února již není nutné je evidovat, jelikož tutu povinnost zrušil Ústavní soud. Zavedení elektronické evidence tržeb se zpočátku v první vlně dotkla podnikatelů, kteří poskytují ubytovací a stravovací služby. V druhé vlně dopadly e-tržby na maloobchod a velkoobchod. Třetí vlna se měla týkat například svobodných povolání, dopravy nebo zemědělství. Čtvrtá vlna se pak měla dotknout řemeslníků a vybraných výrobních činností. V případě třetí a čtrvté vlny však není jisté, kdy a zda vůbec bude spuštěna. Původně plánovaný náběh v březnu a červnu 2018 totiž zrušil Ústavní soud.
Kamille Schaden
Kamille Schaden
2025-06-04 07:48:42
Count answers: 4
Evidence tržeb: Podnikatelé jsou povinni evidovat všechny své tržby, a to jak placené v hotovosti, tak převodem. Evidenci tržeb lze vést v peněžní deníku nebo v jiném systému, který umožňuje přehlednou evidenci tržeb. Peněžní deník musí obsahovat minimálně datum, popis transakce, příjem/výdaj a zůstatek na účtu. Všechny faktury a doklady o evidenci tržeb je nutné uchovávat po dobu 10 let.
Idell Stark
Idell Stark
2025-06-04 06:56:23
Count answers: 5
Přijímáte také platby v hotovosti? Pak navíc musíte vést průběžně evidenci plateb v hotovosti. Zaznamenat musíte i nepeněžní příjmy (např. vzájemný zápočet pohledávek). Stačí, když si například vytvoříte tabulku v excelu, ve které zaznačíte příjem, datum a částku. Pokud uplatňujete paušální výdaje, pak musíte vést evidenci příjmů a evidenci pohledávek. Přijímáte také platby v hotovosti? Pak navíc musíte vést průběžně evidenci plateb v hotovosti. Zaznamenat musíte i nepeněžní příjmy (např. vzájemný zápočet pohledávek). Účetnictví už se dávno nezapisuje do fyzických knih. Můžete využít množství účetních programů. Většina z nich pečlivě sleduje změny v zákonech, poradí si třeba i s přepočty kurzů nebo zařazením jednotlivých nákladů. Umí i vygenerovat různé přehledy, které vám usnadní rozhodování v podnikání. Díky digitalizaci můžete také jednodušeji archivovat doklady.