Jak vést evidenci příjmů?

Dedric Schroeder
2025-06-29 13:18:09
Count answers: 2
Zákon nestanovuje, v jakém nástroji se má daňová evidence vést, můžete si tak zvolit takový nástroj, který vám nejvíce vyhovuje. Nejčastěji je však využíván Microsoft Excel.
Základem daňové evidence je deník příjmů a výdajů, nemusíte však rozlišovat, zdali příjem či výdaj byl v hotovosti či převodem na účet.
Deník příjmů a výdajů musí obsahovat: datum, kdy byla transakce uskutečněna číslo dokladu označení transakce uvedení, zdali jde o příjem či výdaj pokud jste plátci DPH je potřeba uvést přehled o přijatém a zaplaceném DPH
Pokud vystavíte fakturu 20. prosince, ale k její úhradě dojde až 3.1., příjem zaevidujete v den, kdy vám peníze přišly na účet.
Při vedení daňové evidence je potřeba archivovat veškeré doklady.
Pakliže jste neplátci DPH, je potřeba doklady archivovat minimálně tři roky.
Zatímco plátci DPH mají povinnost archivovat své doklady deset let.
Při daňové evidenci se také uvádí soupis majetku a závazků, které souvisí s podnikatelskou činností.
Je potřeba sepsat váš dlouhodobý a krátkodobý majetek, přehled o vašich závazcích a přehled o vašich pohledávkách.
K poslednímu dni v měsíci se ještě provádí inventarizace, za účelem zjištění skutečného stavu hmotného majetku, zásob, pohledávek a závazků.
Každá transakce má svůj řádek a daňový základ se vypočte jako příjmy (daňové) celkem – výdaje (daňové) celkem.
Pakliže jste plátci DPH, je potřeba do tabulky přidat ještě sloupec „placené DPH“.
Pro evidenci pohledávek a závazků si vytvořte samostatný soubor, který poté přidejte k deníku příjmů a výdajů.
Evidence majetku – Excel je velmi snadný na ovládání a dobře se v něm orientuje, můžete ovšem vyzkoušet i jiné programy, které se přímo specializují na vedení daňové evidence.

Rhea Hyatt
2025-06-20 01:36:14
Count answers: 3
Při vedení daňové evidence musíte vést evidenci příjmů a výdajů, evidenci obchodního majetku a evidenci pohledávek a závazků. Do evidence příjmů a výdajů zapisujete veškeré příjmy a výdaje v hotovosti nebo pohyby na bankovním účtu, které mají daňový dopad. U každého příjmu nebo výdaje musíte evidovat datum transakce, typ a číslo souvisejícího dokladu, důvod/popis transakce, informaci, zda jde o daňový nebo nedaňový příjem/výdaj a částku. Datum Číslo dokladu Popis transakce Daňový příjem Nedaňový příjem Daňový výdaj Nedaňový výdaj.
Zákon o dani z příjmů stanovuje pouze obsah, nikoliv formu daňové evidence, teoreticky ji tak můžete klidně vést i na papíře nebo v Excelu.
Pro podnikatele je však nejpohodlnější vést daňovou evidenci ve specializovaném účetním programu.
Účetní systém za vás mimo jiné vytvoří tabulky se všemi povinnými údaji, automaticky počítá odpisy, páruje doklady se souvisejícími platbami a provádí kontrolní výpočty.
V programu jednoduše otevřete příslušnou tabulku a vytvoříte nový záznam – zadáte datum příjmu nebo výdaje, číslo dokladu a jeho označení, popis transakce, výši příjmu či výdaje.

Dashawn Balistreri
2025-06-18 14:51:11
Count answers: 4
Zákon o daních z příjmů ukládá povinnost OSVČ evidovat své příjmy pro účely zjištění základu daně.
Na výběr je pak hned z několika možností, jak mohou podnikatelé své příjmy evidovat: vedení účetnictví, vedení daňové evidence, evidence příjmů s následným uplatněním paušálních výdajů, evidence příjmů s následným uplatněním režimu paušální daně.
Vedení účetnictví se pro účely výpočtu daně vychází z rozdílu mezi výnosy a náklady, na rozdíl od daňové evidence, kdy je základ daně tvořen rozdílem mezi příjmy a výdaji.
V daňové evidenci podnikatelé evidují příjmy a výdaje a dále přehled o majetku a dluzích.
V daňové evidenci jsou pak evidovány příjmy a výdaje s rozdělením na zdanitelné a nezdanitelné, a to jak v české měně, tak v cizí měně.
Daňová evidence obsahuje rovněž informace o nepeněžních příjmech a výdajích.
Rozdíl mezi příjmy a výdaji potom tvoří základ daně, který se případně upraví a následně dojde k vypočtení daně.
Paušální výdaje patří stále mezi nejčastěji využívanou formou zdaňování příjmů.
Nespornou výhodou je zejména absence evidence výdajů, protože v případě paušálních výdajů jsou výdaje stanoveny procentem k dosaženým příjmům.
Podnikatelé mohou mezi jednotlivými režimy přecházet.
Přechod z jedné evidence na druhou s sebou však přináší administrativní zátěž.
V některých případech musí podnikatelé podávat dodatečné daňové přiznání za minulý rok a vypořádat například neuhrazené závazky a pohledávky.
Postup, jakým tito podnikatelé budou postupovat, definuje zákon o daních z příjmů v § 23.
Vzhledem ke specifičnosti jednotlivých případů je vhodné tyto situace diskutovat s příslušnými poradci, kteří se danou problematikou zabývají.

Lorna Bashirian
2025-06-04 16:17:31
Count answers: 3
Určitou výhodou pro podnikatele může být, že zákon neudává přesnou podobu daňové evidence, ale pouze stanovuje, co by měla zahrnovat. To znamená, že konkrétní podobu si můžete zvolit sami tak, jak vám to bude nejpohodlnější. Můžete si třeba vést fyzické účetní knihy, tabulky v Excelu nebo příjmy a výdaje evidovat ve fakturační službě, jako je iDoklad – záleží pouze na vás. Je jedoch ve vašem zájmu mít daňovou evidenci přehledně, protože v případě daňové kontroly budete muset prokázat, že čísla uvedená v daňovém přiznání odpovídají realitě. V každém případě schovávejte veškeré účtenky, abyste mohli údaje v evidenci prokázat.
Při vedení daňové evidence zaznamenáváte: příjmy a výdaje, obchodní majetek, závazky a pohledávky. Uvést musíte určitě typ dokladu, datum, popis, částku a informace o dani.

Joey Bergstrom
2025-06-04 16:03:49
Count answers: 2
Evidence příjmů. Pokud uplatňujete paušální výdaje, pak musíte vést evidenci příjmů a evidenci pohledávek. Přesná forma evidence příjmů není stanovená. Stačí, když si například vytvoříte tabulku v excelu, ve které zaznačíte příjem, datum a částku. Jak na zahraniční platby Všechny částky musíte uvést v českých korunách. Když fakturujete v jiné měně, záleží na tom, na jaký účet vám přijdou peníze. Pokud přijdou na korunový účet, uvedete v evidenci přesnou částku v CZK, eurový účet (nebo jiný účet v cizí měně), částku přepočtete buď denním kurzem (České národní banky), nebo na konci roku jednotným kurzem (vyhlašuje ho Generální finanční ředitelství). Účetnictví už se dávno nezapisuje do fyzických knih. Můžete využít množství účetních programů. Většina z nich pečlivě sleduje změny v zákonech, poradí si třeba i s přepočty kurzů nebo zařazením jednotlivých nákladů.

Thelma Koch
2025-06-04 14:52:52
Count answers: 6
K evidenci úplně stačí jednoduchá tabulka v excelu, kam si budete zapisovat potřebné informace.
Evidence musí obsahovat číslo faktury, datum vystavení, co fakturujete/nakupujete, komu/od koho, částku a datum úhrady.
Datum úhrady je nesmírně důležité, nedaníte příjem, dokud ho nemáte klientem/zákazníkem uhrazený a nemůžete říct, že něco bylo výdajem, pokud jste ho nezaplatili.
Já sama často dopisuji i, zda úhrada proběhla v hotovosti nebo přes banku.
Evidence musí být vedená v CZK, pokud fakturujete v cizí měně (EUR, USD…), tak záleží na jaký účet vám peníze přišly:
na korunový účet: pak si do sloupce částka napište přesně, kolik vám na účet přišlo (např. 8 659,65 Kč),
na účet v cizí měně: pak do sloupce dočasně napište částku v cizí měně (např. 200 EUR) a po skončení roku, se rozhodnete, jestli budete přepočítávat na koruny denním (vyhlašován každý den ČNB), nebo jednotným kurzem (po skončení roku GFŘ vyhlásí jeden kurz, který platil pro celý uplynulý rok).
Vyberete si samozřejmě ten, který pro vás bude výhodnější.
Nejlepší je evidenci dělat průběžně.
Například vždy když vystavíte fakturu, tak si ji rovnou zapíšete i do tabulky, do které si můžete zapsat, i když vám ji zákazník zaplatí.
Tato evidence vám může jednoduše a přehledně sloužit i pro kontrolu, jestli vám zákazníci vše zaplatili.
A pokud vedete i evidenci výdajů, tak si můžete hlídat, že nikde nemáte dluhy.

Ransom Prosacco
2025-06-04 14:46:27
Count answers: 1
V evidenci shromažďujete veškeré příjmy a výdaje v hotovosti nebo pohyby na bankovním účtu, které mají daňový dopad.
Částky musí být vedené v CZK, a pokud fakturujete v zahraniční měně (např. v EUR), řídíte se tím, na jaký účet vám peníze přijdou.
Evidenci ideálně doplňujte průběžně.
Buď si na ni vyhraďte jeden den v měsíci nebo údaje zpracujte okamžitě, například jakmile vystavíte fakturu nebo ji dostanete proplacenou.
Daňovou evidenci je možné vést sami, stačí vám tabulka v Excelu nebo jednoduchý software, například online fakturační program iDoklad nebo účetní software Money S3.
U každého příjmu evidujete základní informace: datum přijetí peněz, doklad o přijetí (typ a číslo dokladu), důvod přijetí (např. „úhrada faktury vydané na bankovní účet“), informaci, jestli jde o daňový nebo nedaňový příjem.
Pro lepší přehlednost čleňte v evidenci jednotlivé druhy daňových a nedaňových příjmů do samostatných sloupců.