Jak vést peněžní deník?

Colin Hintz
2025-06-18 00:09:13
Count answers: 2
Účetní doklady rozdělujeme v peněžním deníku na Příjem, Výdej a Převod. Zápisy typu Příjem a Výdej vytváří POHODA v peněžním deníku automaticky, jakmile se uloží doklady v agendách Banka a Pokladna na základě nastavené předkontace.
Pro bankovní a pokladní doklady, které generujete likvidací pohledávek a závazků, vyplňujte předkontaci už v agendách faktur, ostatních pohledávek a závazků.
Přímé zápisy do agendy Peněžní deník se provádějí pouze u dokladu typu Převod a při opravě a rozúčtování jednotlivých řádků deníku.

Hulda Hyatt
2025-06-04 09:26:11
Count answers: 1
Do něj průběžně zapisujete všechny příjmy a výdaje ze svého podnikání.
Deník příjmů a výdajů musí obsahovat tyto náležitosti (kolonky): datum, číslo dokladu, slovní popis transakce (např. nákup materiálu, platba nájemného, úhrada faktury č. 2022001), označení, zda jde o příjem, nebo výdaj, výši přijatého či zaplaceného DPH (jste-li plátci DPH) a označení, zda jde o daňový, nebo nedaňový příjem/výdaj.
Pokud nejste plátci DPH, zapisujete do evidence údaje s datem, kdy skutečně došlo k transakci (=
přijetí či vydání peněz).
Jestliže jste plátci DPH, do kolonky s datem napíšete datum uskutečnění zdanitelného plnění uvedené na dokladu.

Elvera Gerlach
2025-06-04 09:12:11
Count answers: 3
Peněžní deník se skládá ze záznamů o jednotlivých transakcích.
Každý záznam by měl mít: datum, číslo dokladu, popis transakce (nákup zboží, vklad tržby na účet, úhrada faktury atp.), označení, zdali jde o příjem či výdaj, označení, jestli jde o daňový nebo nedaňový příjem/výdaj, a výši dané transakce.
Pokud jste plátce DPH, uveďte také záznam o přijaté a zaplacené DPH.
Jednotlivé záznamy můžete dále upřesnit a rozdělit detailněji pomocí zkratek.
V praxi se používá například: PPD – příjmový pokladní doklad, VPD – výdajový pokladní doklad, FP – přijatá faktura, FV – vydaná faktura, ID – interní doklady.
Peněžní deník tak můžete vést v papírové formě, pokud máte opravdu malé množství příjmů a výdajů.
Když máte více záznamů, doporučujeme použít tabulkový procesor (Excel, Calc nebo Google Sheets) nebo účetní software.
Daňovou evidenci včetně peněžního deníku, knihy pohledávek a závazků a evidence majetku lze pohodlně vést i v účetním softwaru.
Největší výhodou je, že program za vás kontroluje správnost údajů a vygeneruje vám podklady k daňovému přiznání.
Účetní programy jako Money S3 navíc dokáží pokrýt další firemní administrativu: software pro skladové hospodářství, knihu jízd, software na mzdy a personalistiku, software na evidenci kontaktů – adresář, program na evidenci majetku, a mnoho dalších funkcí.
Vše máte pohodlně na jednom místě v jedné aplikaci.
Vedení peněžního deníku v Excelu je vhodné pro ty, kteří s ním zvládnou pracovat na pokročilejší úrovni a zároveň se vyznají v daňové evidenci.
Tvorba peněžního deníku v účetním programu tolik znalostí nevyžaduje, protože vyplňujete předpřipravené šablony.
Přečtěte si také
- Jaké účetnictví vede OSVČ?
- Jaký je rozdíl mezi hlavní knihou a účetním deníkem?
- Jak vést evidenci tržeb?
- Co lze dát do nákladů OSVČ?
- Jaké účetnictví vede zapsaný spolek?
- Jaké účetní knihy se vedou v účetnictví?
- Co musí obsahovat účetní deník?
- Jak vést evidenci příjmů?
- Jaké náležitosti má mít účtenka?