Jak získat zpět odeslané peníze?

Tomas Rogahn
2025-06-12 02:17:22
Count answers: 3
Kdybyste zadali omylem existující číslo, stále máte šanci peníze získat zpět.
Pokud totiž příjemce peníze nevrátí, může se dopustit trestného činu.
Existují spolehlivější metody, jak peníze získat zpět.
Nejjednodušší je obrátit se na vaši banku.
Ta kontaktuje příjemce peněz a požádá ho o jejich vrácení.
Velmi často se také peníze vrátí samy.
Pokud se opravdu trefíte do existujícího čísla, nezoufejte.
Nejprve zkuste zrušit platbu ve vašem internetovém bankovnictví.
To můžete udělat kdykoli před dnem splatnosti.
Nestihli jste to?
Reklamujte platbu u vaší banky.
Podle zákona o platebním styku má povinnost vám pomoci.
Sama však peníze vrátit nemůže.
Zaslat vám je může pouze majitel účtu.
Kontaktujte vaši banku.
Případně vyplňte reklamační formulář.
Banka bude chtít ověřit, že jste peníze opravdu poslali omylem.
Vaše banka pak sama vyhledá a kontaktuje příjemce a požádá ho, aby vám peníze vrátil.
Pokud jste peníze zaslali do jiné banky, učiní tak prostřednictvím této banky.
Ve většině případů příjemce peníze zašle zpět.
Je to ostatně jeho povinnost.
Jinak by se dopustil bezdůvodného obohacení nebo dokonce trestného činu zatajení věci.
Příjemce nereaguje?
Vyžádejte si od banky jeho identifikaci.
Dozvíte se, zda na účtu vázne exekuce nebo zda majitel nezemřel.
Zda je v insolvenci, můžete ověřit sami v insolvenčním rejstříku.
Poslední možnost je vymáhat peníze soudně.
Banka vám pomůže se získáním důkazních prostředků, připravte se však, že soudní spor může být zdlouhavý a nákladný.

Helene Prosacco
2025-06-07 06:05:41
Count answers: 2
Peníze se vám automaticky vrátí do 2–3 pracovních dnů.
Čekat byste nemuseli, a ani neměli, v případě možnosti platbu (byť zde virtuální) stornovat, než bude bankou zpracována.
To lze zpravidla nejpozději jeden pracovní den před budoucím termínem splatnosti, ne tedy u okamžitých plateb.
I když i u nich je většinou šance udělat storno ještě pár hodin od momentu zadání.
Záleží na konkrétní bankovní instituci.
Mají banky infolinky a také připravený formulář žádosti o vrácení peněz, každá ho pojmenovává trošku jinak.
Ten bance vyplníte, chybu jí doložíte (výpisem, fakturou, smlouvou…) a ta žádost přepošle příjemci, respektive jeho bance, která ho osloví.
Pokud bude adresát dělat mrtvého brouka, dejme tomu déle než 2 týdny, a to i po následné urgenci, nezbyde než požádat banku protistrany o sdělení jeho identifikačních údajů (jméno, datum narození a adresa trvalého bydliště).
Musíte – jak praví zákon o bankách v § 38 – prokázat, že v důsledku vlastní chybné dispozice jste utrpěli škodu a že se bez požadovaných údajů nemůžete domoci svého práva na vydání bezdůvodného obohacení ve smyslu občanského zákoníku.

Clotilde Kertzmann
2025-05-28 08:44:56
Count answers: 3
Počkejte 3 pracovní dny. Pak zkontrolujte, jestli se platba sama nevrátila zpět na váš účet. Pokud platba po 3 pracovních dnech nepřišla zpět, požádejte o její vrácení. O vrácení omylem zaslané platby- požádejte jednoduše v mobilním bankovnictví, - nebo vyplňte čestné prohlášení a pošlete nám ho přes internetové bankovnictví, nebo předejte na pobočce. Žádat o vrácení můžete u plateb, které jste odeslali ze svého běžného účtu a je u nich v mobilním bankovnictví v detailu platby zobrazeno tlačítko Požádat o vrácení. Požádat lze až třetí den po odeslání platby. Platba nesmí být starší než 13 měsíců. Nelze požádat o vrácení převodu mezi vlastními účty, včetně konverzních transakcí. Nelze požádat v případě, kdy příjemci posíláte platby opakovaně - v posledních 13 měsících jste příjemci poslali více než 3 platby.

Breana Leffler
2025-05-28 08:25:20
Count answers: 6
Pokud si svého omylu všimnete ještě před dnem splatnosti platebního příkazu, můžete ho sami zrušit, případně kontaktovat svou banku a platbu odvolat.
Kontaktujte svou banku, která vám nejspíše doporučí vyplnit formulář „Žádost o navrácení částky chybně provedené transakce“.
Na základě tohoto dokumentu může vaše banka požádat banku příjemce peněz o předání jeho kontaktních údajů.
Příjemcova banka vám tuto informaci musí poskytnout.
Vy pak čekáte, jestli vám po upozornění od banky příjemce peněz odeslanou částku vrátí.
Pokud se stále k ničemu nemá, můžete mu ještě poslat doporučený dopis s výzvou o navrácení financí.
Hrozit mu můžete soudní tahanicí, jejíž náklady bude muset nakonec zaplatit.
Vy budete totiž donuceni k podání žaloby pro bezdůvodné obohacení a soudce nakonec téměř jistě rozhodne ve váš prospěch.
Dříve šťastný nálezce pokladu bude muset vrátit částku i s úroky a zaplatit soudní, případně i exekuční výlohy.
Kromě zpětného zaslání celé částky máte nárok i na úroky, protože podle zákona obohacený, který nenabyl věc v dobré víře, je povinen uhradit i ochuzený užitek z nabyté věci, v tomto případě peněz.

Keshaun Robel
2025-05-28 05:49:14
Count answers: 3
Zažádat příjemce o vrácení platby můžete pouze v případě, pokud jste platbu poslali omylem, tzn. chybně uvedli účet, spletli kód banky nebo případně poslali platbu vícekrát.
U duplicit doporučujeme, abyste sami napřímo kontaktovali příjemce, kterého znáte, je to nejrychlejší způsob jak vyřídit vrácení duplicitní platby.
Pokud jste se stali obětí podvodu nebo poslali peníze úmyslně za nákup zboží/služeb, které jste nakonec nedostali, obraťte se prosím na Policii ČR a postupujte podle jejich instrukcí.